1869 Melodi Granprix

Så  vandt vi Melodi Grandprix. Fra erindringens arkiv dukker dette minde op:


Året var 1978. Mabel havde vundet det danske Melodi Grandprix med “Det siger boom, boom”.

Den eftefølgende mandag havde jeg en fjerde klasse i formning, det,  som i dag, hedder billedkunst.

De fik opgaven: “Du har vundet Melodi Grandprix. Tegn, hvad der skete.” Alle gik i gang. De fleste af tøserne sang imens: “Det siger boom, boom.” Desværre var de nået til hver sit sted i sangen, og ulykkeligvis steg lydtrykket. Ind imellem røg en af drengene op og marcherede rundt med en imaginær stortromme og boom boomede.

Til sidst fik jeg nok. Jeg sprang op på et bord: “Nu synger I alle den forbaskede sang en gang. Den næste, som derefter synger den, får klask på den bare lysegrønne parisernumse!”

Alle skrålede med, så vinduerne klirrede.

Naturligvis havde alle respekt for Hr. Læreren, men kort efter sang et par piger: “VI siger boom boom.”  Vulkanudbrud fra min side, som med et engleblidt uskyldigt ansigtsudtryk blev besvaret: “Jamen Bo, vi sang da ikke, DET siger boom, boom.”

Nu fulgte flere godmodige drillerier i form af flere fantasifulde varianter, som selvfølgelig udløste nye raseriudbrud.

Jeg kapitulerede, da tre piger stillede sig op og sang Mabels nummer på melodien Glade jul. Yderst upædagogisk lovede jeg flødeboller næste gang, hvis bare jeg slap for at høre mere BOOM, BOOM.

Jeg fik fred, og de fik deres bestikkelse.

Hvem kan nu forstå. Når jeg på skolen eller i byen, mødte en af eleverne, hilste de med ordene: “Hej Bo, Det siger boom, boom.”

5 kommentarer:

  1. Sikke en herlig historie :-D

    Nå, så nu hedder det billedkunst. Hm. I min tid hed det sløjd. Indtil vi blev store nok til at fremsstille noget nogenlunde acceptabelt, havde både piger og drenge småsløjd. Derefter blev de timeR til henholdsvis håndgerning og træsløjd - men sådan var det vel over hele landet.

    Billedkunst!!! - HA!

    SvarSlet
    Svar
    1. I min skoletid hed det tegning. Mit absolutte favoritfag.

      Slet
    2. Så har jeg helt misforstået det. Vi havde også et fag, der hed tegning. Faktisk oprindelig et yndlingsfag, selv om jeg ikke har noget talent. I 4. og 5. klasse havde vi nemlig en tegnelærer, som beviste, at man til en vis grad kan lære at tegne, og han lærte os virkelig noget. Han var "ægte" kunstmaler, talte til os på rim og havde et voldsomt temperament. Så flyttede vi her til Djævleøen, hvor vi fik en fornem dame med kunstneriske tilbøjeligheder i tegning, men absolut ingen forstand på at lære folk at tegne, og så blev det kedeligt. Hvordan det gik til, at det ikke gav mig mit livs dårligste karakter, har jeg aldrig forstået.

      Slet
  2. HAhahahahaha, det må da være sjovt at møde dem i dag :D

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. For 4-5 år siden mødte jeg en af pigerne. Hun huskede episoden :-)

      Slet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)