107

Pletskud
Mine herrer, jeg er tvunget til at røbe:
Alkoholen er menneskehedens værste svøbe!
Det er alkoholens skyld, at nogen tror,
de kan slippe godt fra at skyde deres svigermor!
Og lad mig så lige sige det med det samme:
Det er alkoholens skyld, at I ikke kan ramme!

Rimkogerens visdomsord:
Mådehold er en dyd,
ifald du vil
effektuere din ordre: SKYD!

PS Min for længst hedengangne svigermor var omfattet af et skærpet totalt jagtforbud året rundt.

PSS Tankerejse langt tilbage i tiden. Omkring efteråret 1947 blev der afholdt en udstilling af blomster, frugt og grønt i Hotel Postgårdens festsal (Kalundborg). Mor og lille mig, som dengang var 6 år gammel og en bette spinkel knægt, besøgte udstillingen.
I et hjørne var bygget en skydebod, hvor præmierne var produkter doneret af udstillingens deltagere.
Mor bevilligede mig 10 øre: ”Bo, så kan du jo prøve!” Jeg betalte, fik udleveret et ladt luftgevær, tungt som et ondt år og lige så stort som mig. Skydemesteren tilbød at støtte geværet. Jeg afviste venligt: ”Jeg kan godt selv; men hvis det ikke er for megen ulejlighed, vil jeg godt bede om en rød pil!” (Dengang var jeg vildt høflig).
Jeg sigtede, skød. Den røde pil sad i plet!
Rød pil nummer to sad i plet!
Rød pil nummer tre sad i plet!
Miraklernes tid var i sandhed ikke forbi, for jeg havde aldrig skudt før! Jeg vandt en kæmpestor frugt og blomsterkurv, som jeg stolt afleverede til min fru moder.
De to mænd, som passede skydeboden, spurgte om jeg havde lyst til at prøve gratis igen. Jeg smilede høfligt og sagde: ”Mange tak, men jeg har altså ikke rigtig lyst!”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)