215

Når bare det bli'r i familien
Lillesøster sukker henrykt:
”Storebror, det er altså helt forrykt.
Meget bedre er du end vores Hr. Far!”
”Lillesøster, det er også vor Fru Moders kommentar!”
Sagen er da også soleklar.
Når det nu er sandheden, det gælder,
knægten er altså verdensmester i at lave frikadeller!”

I de sidste år af min karriere som professor ved St. Merløse Universitet huserede ovenstående rimeris fire første linier som en vittighed (dog med en noget anden formulering) mellem institutionens ældste elever.
Flere gange kom en elev susende: ”Bo, jeg har en skide god vittighed. Lillesøster osv. …” Selvfølgelig afbrød jeg ikke med ordene: ”Den kender jeg godt…”.

En dag kom en pige fra 1. klasse: ”Bo, hvad gør hønen, når den fryser??” Og inden jeg fik svaret, fortsatte hun: ”Den kravler ind under den varme hane!” En kort pause. ”Bo, synes du ikke den er dum, for så bliver den jo våd og kommer til at fryse meget mere, og så bliver den forkølet, tror du ikke?” Her tog jeg et alvorligt stenansigt uden på et latterkrakelerende ditto: ”Jo, min ven, det har du helt ret i!”

Vittighedslyttere kan for resten inddeles i flere kategorier.
Man fortæller en vittighed.
Type A afbryder hurtigt. ”Den kender jeg godt” og røber pointen.
Type B lytter og tager over: ”Sku’ den være god, næh nu skal du høre!”
Type C lytter og siger konsekvent: ”Den forstod jeg ikke!”
Type D griner når han hører vitsen, når han fortæller den, og endelig når han forstår den.
Type E griner højlydt uanset vitsens kvalitet.
Type F bedømmer vitsens kvalitet og belønner med et tilsvarende grin.

Endnu en type, kig ind til anjoe og læs den første stribe!

God Weekend til alle ude på bloggene.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)