310

Kære Socialminister, jeg skulle spørge fra mig og min frue,
om folkepensionen, altså den der månedlige
uændret kan blive til pensionen den ugentlige,
for så har vi nemlig så nogenlunde de penge vi skal bruge!

At leve kun af folkepensionen er ikke særlig nemt.
I 1600-tallet udstedte man tiggerbrev til værdigt trængende. Det var måske en ide for Socialministeriet, så folkepensionen omkostningsfrit kan forbedres…
Bliver det vedtaget, bør man oprette egentlige tiggerskoler, hvor pensionister lærer en masse fif og får kendskab til forskellige hjælpemidler – læderlap, kunstige ar, sele til opbinding af det ene ben, osv, osv. Naturligvis skal kurset også omfatte dramatik og et talekursus, her kan pensionisten lærer med gråd i stemme at kunne hulke: ”Gode herre, hav barmhjertighed. Jeg har kone og sytten mindre børn. Vi har ikke fået noget at spise i fem måneder…”
Eksamen til slut. Udlevering af eksamensbevis, nemlig et statsautoriseret tiggerbrev og så en aflåset raslebøsse, som kun kan åbnes på Socialen. Her beskattes indkomsten naturligvis, f.eks. med 10%!

2 kommentarer:

  1. Jeg frygter at jeg også kommer til at tage stilling til den problematik.

    SvarSlet
  2. Det, du fortæller, minder mig om, at man hver dag i S-togene kan se tiggere, som netop har lært det, du efterlyser :-)

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)