442

Hr. Høgs døde hest

Bondemanden hr. Høg
red tur på sit urgamle øg.
Pludselig gad krikken ikke mere,
af skridt tog den aldrig flere.
Den var nemlig død,
og rasende bondens stemme lød:
”Aldrig før har du lavet det tåbelige pjat,
rejs dig og gå videre dit dumme skvat!”


Mange unge piger er totalt hestegale. Det starter i præpuberteten og forsvinder senere i puberteten. Den samme interesse oplever man stort set ikke hos drenge.
Denne store næsten kønsbestemte interesse undrer mig, hvad er det pigerne oplever???

10 kommentarer:

  1. Fantastisk billede! - Men jeg kan ikke svare på spørgsmålet - gik ikke til ridning som ung og kender heller ingen, der gør/gjorde det, selv om jeg naturligvis har set nærmest horder af ganske unge piger i rideudstyr i busserne.

    SvarSlet
  2. Rasmine - Mange tak, så væbner jeg mig med tålmodighed!

    SvarSlet
  3. Jeg fik desværre ikke lov til at gå til ridning, som alle de andre, snøft - men mon ikke det er friheden, pigerne oplever, og så den der store kærlighed man får til og fra dyr?
    Drengene farer jo bare rundt efter en bold, er det måske meget bedre?

    Dit billede er rigtig dejligt ;O)

    SvarSlet
  4. Hr. Rimkoger!
    For ridepiger er det kærlighed til det store dyr, måske også det at de får noget igen.
    I Marianne fritidsklub var der en som hed Heste Peter. Han var vist også speciel - men dreng der ku' lide heste.

    SvarSlet
  5. Madame - Jeg telepaterer straks en trøstende stak Kleenex. Yngelpleje er en mulighed, magthaver er en anden, moderskbstræning er en tredie og så selvfølgelig meget andet. Masser af piger bevæger sig ind på boldområdet....

    SvarSlet
  6. Fru billedmager - Tænkeligt at du har ret!

    SvarSlet
  7. Jeg tror, det er kommunikationen med det store dyr. Jeg har i øvrigt ikke selv været "hestepige". Vi havde arbejdsheste, da jeg var barn, indtil vi fik den første traktor, men da hestene skulle arbejde dagen lang, skulle de naturligvis ikke leges med bagefter. Jeg kan huske en eneste gang, jeg fik lov at sidde på en hest, som min far trak hen til vandingstruget.

    SvarSlet
  8. Henny - tak for dine tanker og kommentar, synd du kun prøvede at ride en enkelt gang!

    SvarSlet
  9. Jeg tror forskelden både ligger i drenge og pigers forhold til dyr og til det at koncenterer sig og holde fokus. Piger er generelt mere optaget af dyr og også tidligere klar til at tage et ansvar og lave det pligt arbejde der følger med at gå til ridning. Drenge er i den alder meget optaget af krig og kamp og er svære at holde fast på et ansvar. De vil gerne gå til bold, for der skal de bare gå ind af døren, sparke til bolden og gå hjem. Det kan de godt overskue.

    Derudover skal man også huske på gruppedannelse og forventninger. Forældre er måske mere tilbøjelige til at tage deres piger med til ridning hvis de beder om det og tilgengæl mindre tilbøjelige til at understøtte pigernes intresse i fodbold. Senere finder pigerne et helt milijø af andre piger som dem selv i hesteklubben og her ville selv den mest hestegale dreng være lidt udenfor.

    SvarSlet
  10. Marina - Tak for din kommentar, den giver stof til eftertanke :-)

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)