655

Klik på billedet for at forstørre.

På det idylliske Endelave
præsten i præstegården bor.
I hans dejlige have
et træ med Yduns* æbler gror.
Dem vil han med ingen dele:
”Næ, jeg tager skam det hele!”
Men på øen bor mange syndige sjæle,
som siger: ”Præstens æbler godt man må stjæle!”
Fra prædikestolen præsten tordner løs:
”Vogt dig, hver en æbletyveknægt og ditto tøs!
Du må ikke stjæle, sådan lyder det syvende bud.
Og sandelig siger jeg: Alt ser den strenge Gud!”
Fra bagerste række mumler 90 årige Frederikke:
”Skidt med det, for ham Gud, han sladrer nemlig ikke!”


*Ydun/Idun var den smukkeste af de nordiske gudinder. Hun var ungdommens gudinde og samtidig frugtavler!! I hvert fald passede hun det æbletræ, som bar de magiske guldæbler. Når de var modne, plukkede hun dem, og opbevarede dem i et skrin. Når en af guderne var ved at blive gammel, gik han/hun til Ydun og fik ordineret et æble. Det blev spist og en to tre vupti, var guden ung på ny.
PS. Nej, jeg er desværre ikke leveringsdygtig af podekviste.

Petunia er nu nået til Y i ”ABC i ord og bilders” kartotek. Den Danske Retskrivningsordbog fortæller mig, at der findes 170 ord, som begynder med Y. Dem kunne jeg ikke bruge, i stedet valgte jeg Y for Ydun.



God Helg/Weekend til jer alle
og opfør jer nu ordentligt!!

31 kommentarer:

  1. Flott historie/dikt! Artig Y-løsning. God helg. Fra Margit.

    SvarSlet
  2. Vilket fint bidrag på Y och roligt med informationen. Nu vet jag mer om denna gudinna. Ha en fin fredag.

    SvarSlet
  3. Herlig... du klarer å løse alle bokstavene med stor glans...
    God helg.

    SvarSlet
  4. Flott innlegg !!!

    Ha en super helg ;o))

    SvarSlet
  5. Aldri hørt om Ydun/Idun, jeg - men så lærte jeg noe nytt, igjen. Sånn er det i bloggeverden! Og du er en av de aller mest kreative, så herlig! Fin helg til deg!

    SvarSlet
  6. Ydun - fantastisk valg, kære Rimkoger!
    Så er det ikke det samme, vi har tænkt, da vi skulle finde på noget i dag :-)

    SvarSlet
  7. Ydun kender jeg fra min barndoms (parts-)telefon. Eva 4793 Ydun.
    Senere mødte jeg de to :-)

    SvarSlet
  8. Så synd, jeg skulle gjerne hatt en slik podekvist:)

    SvarSlet
  9. Hehe, flott dikt! Og Ydun var ukjent for meg - så lærte jeg noe i dag også :-) Flott løst i dag igjen, ha en fin helg!

    SvarSlet
  10. Kjempeflott rim fra deg igjen :) Jeg lærer stadig noe nytt!

    SvarSlet
  11. Herlig! Og i Norrøn mytologi finnes også treet Yggdrasil, men jeg tror ikke det var et epletre. ;)

    SvarSlet
  12. Kjempebra!

    Hvor lang tid bruker du på å lage et rim? Kommer det bare av seg selv elle rmå du guble og tenke mye?
    Resultatenen er alltid så bra!!

    SvarSlet
  13. Kære Petunia
    Du spørger om, hvor lang tid jeg bruger på at lave et rimeri. I det øjeblik jeg har ideen, går det tit hurtigt.
    Dagens rimeri blev til, da jeg gik tur med Frederik og spekulerede på hvilket Y. jeg skulle vælge. Pludselig kom inspirationen: Yduns æbler. Tyve minutter senere var udkastet klar. Hjemme gik der selvfølgelig lidt tid med at finpudse.
    Men selvfølgelig er der også gange, hvor der går laaaaang tid.

    SvarSlet
  14. Denne var morsom. Kos deg med bøf i kveld og fortsett med dine rimerier.

    God helg!

    SvarSlet
  15. Ypperlig Y-løsning og jeg støtter fult ut kommentaren om at han ikke sladrer..!
    Nå er det snart tid for "epleslang" her også.

    SvarSlet
  16. Så flott dikt - som vanlig :D Gleder meg hver uke til dine rimerier :D :D

    SvarSlet
  17. Ja, du kan du! Snygg historia som alltid!

    Mitt fartyg är sjöfartsverkets fartyg.

    /christina

    SvarSlet
  18. Som alltid; en morsom løsning.

    SvarSlet
  19. Kære Rimkoger

    Mit første Y –billede indtryk var, tre røvere fra Rold - på æblerov.

    90´årige Frederikke, er kommet så tit til Gudstjenesterne, at hun kender til syndere og syndernes forladelse.
    Husk Søndagsgudtjenesten.

    SvarSlet
  20. Et riktig flott y-bidrag og morsomt dikt! ;-)
    Håper biffen smakte!
    :-)

    SvarSlet
  21. Å - kunne jeg vært en slik rimsmed! Du er flink.
    Er det mange som heter Ydun i Danmark? Jeg kjenner en som heter Idun her i Norge. Og så har vi Idun ketchup da :-)

    SvarSlet
  22. Yppelig Y, flott innlegg. Ydun var et flott valg.
    Ønsker deg en fin helg :0)

    SvarSlet
  23. Flott!! Srtig løsning. Ha ei fin helg.

    SvarSlet
  24. Det var et morsomt dikt og presten burde lært av skriften at han skal dele med de som ikke har noe. Ha en god helg.

    SvarSlet
  25. Ydun - ny kunskap för mig! Bra gjort!

    SvarSlet
  26. Hehe, så artig! :D Skulle vel ha hatt noen sånne epler alle sammen en gang i blandt ;)

    Og tusen takk for flott rim-kommentar på bloggen min ;)

    SvarSlet
  27. Det er gjør godt til lattermusklene å lese dine herlig dikt:)

    SvarSlet
  28. Du verden, her ble jeg klok. Har gått meg hus forbi denne gudinnen! Skam, for jeg er nordisk! Det heter jo "An apple a day keeps the doctor away". Vi soiser en del smoothies vi da, med epler i :) Flott fortelling og artig bilde! :)

    SvarSlet
  29. Det er dog et yndigt digte
    Om den skjønne Idun. Og en snedig Y,
    må vite.

    Tenk hun voktet et epletre,
    hvor i all verden fikk hun den ide?

    BTW. Din kommentar til min seneste ABC er nu borte vekk.
    Jeg fikk hele 5 meldinger i min innpost - alle ens. Så her har noe skjedd.

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)