658

Klik på billedet for at forstørrre.

Hos Mandagstema har svenske Bertil efterlyst kirkebilleder. Fra arkivet bringer jeg dette interiørbillede fra Engestofte Kirke tæt på Maribo.

Fra Rimkogerens arkiv har jeg valgt efterfølgende som et bidrag om livet i en helt anden kirke:
Over there i USA
en mand øget status ville ha’.
Nu var han yderst mørkt pigmenteret
og for at blive rigtig accepteret,
søgte han om medlemskab i De Hvides Kirke.

Med til det ville kirkens biskop ikke virke
og sagde for uden om den varme grød sig at lirke:
”Svaret er hos den gode Gud.
Bed du nu til ham i løn.
Lyt kun trygt til hans bud.
Bring til mig hans svar min søn.”

Dagen efter kom han og overbragte en klage
og trak samtidig sin ansøgning tilbage!
Gud havde til ham sagt
med åbenlys foragt:
” Du kommer aldrig ind i den kirke, min ven.
Jeg har forgæves prøvet om og om igen!”

Klik her for at se andre kirkelige billeder.
Klik her for at besøge resten af min blog.

God uge til jer alle.

20 kommentarer:

  1. Den mørkpigmnterede ansøger kunne så passende vende tilbage til præsten med et Grundvig-citat:

    "Hvi er Herren(s Ord) forsvundet af Hans Hus?"

    SvarSlet
  2. Jaja, jojo, det er jo uhyggeligt at den religion som skulle være den svages beskytter og et budskab om accept og kærlighed kan bruges på så mange andre måder.

    Jeg synes dog at det er et lyspunkt at der var en præst og en kirke i København som tog de forfulgtes parti og gik efter princippet at når man har været væk i 7 år så er man hjemme der hvor man nu er.

    Sagt på en anden måde: Flygtninge må aldrig tvinges til at rejse til det land, de har forladt.

    Det var jo en lidt mere omfavnende kirke end den med biskoppen som ikke ville virke.

    SvarSlet
  3. Hahaha, Rimkoger ;O)
    Jeg kan vældig godt lide Donalds kommentar!

    SvarSlet
  4. Ja precis så är det! Kyrkan säger sig vara människovänlig men hur är det i verkligheten - gillar din vers mycket :)

    SvarSlet
  5. Flott bilde og godt sagt!

    SvarSlet
  6. Nydelig bilde av ei vakker kirke. Ha ei fin uke

    SvarSlet
  7. Du haret poeng vet alt - også på dette temaet!
    Kjempebra!

    Klem fra Petunia

    SvarSlet
  8. Et veldig flott dikt Rimkogeren og et fint bilde :)

    Nå har jeg også lagt ut mine kirkelige bilder :) Det er gøy med Mandagstema for man blir kanskje litt mer oppmerksom på ting og man lærer stadig noe nytt.

    Hilsen Mette

    SvarSlet
  9. Vilken spännande vinkel du har i ditt foto. Det är ju så man skall göra.

    SvarSlet
  10. Det er mange som har følt det sånn vil jeg tro. Så det var noen treffende ord! Som mange vil føle seg hjemme i.

    Men det er noe med selve kirke-rommet som er meget fascinerende..Ha en strålende uke:)

    SvarSlet
  11. Flott bilde, og meget god etterfølgende tekst!

    SvarSlet
  12. Det er akkurat sånn det er, Rimkogeren - du tar poengene. Fin uke til deg!

    SvarSlet
  13. Meget godt poeng hos deg! Der ikke Gud slippes inn er det ingen grunn for andre å være der heller. Fint bilde. Takk for kommentaren. Har vært på fin skogstur i kveld.
    Hilsen Margit.

    SvarSlet
  14. Kære Rimkoger

    Når selv Gud Herren forgæves har søgt medlemskab i de hvides kirke,

    Over there – somewhere - hos en biskop i USA´s udvalgte sogne,

    Så har jeg ingen bekymringer om, hvordan det eventuel kunne virke,

    Hvis jeg og andre, - istemte med en fællessang, om det kristne dogme.

    SvarSlet
  15. Et fint bidrag som alltid


    ;o)


    Klem fra Bea

    SvarSlet
  16. Flott bilde av en fin kirke, benkeradene så nydelige ut! :o)

    SvarSlet
  17. Kære Allesammen
    Endnu en gang mange tak for den store interesse i har udvist mit bidrag.
    ER i parat med Z'et?

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)