”Selvfølgelig, kom her sønnike, geniet er klar!”
”Jeg skal finde fællesnævnere, søde far.”
”Hvad fanden, har de ikke fundet dem endnu, lille Ole.
Dem ledte vi sgu også efter, da jeg gik i skole!”
Den gamle skolemester giver dig hermed en håndsrækning til at forbedre din økonomi. Jeg vil bevise, at 2 = 1.
Sæt nu 1 ind i stedet for x. Nu er 2 = 1. Køber du ind for 1264 kr, behøver du bare at betale 632 kr. Tænk, at du nu kan halvere din gæld.
"Hvad så med min formue? Den bliver jo også halveret." siger du. "Ikke noget problem!" siger jeg. "For er 2 = 1, så er 1 = 2, og dermed bliver din formue fordoblet!"
Hvis du mener, at der er noget galt, hvor er så fejlen?
For at komme fra (x + x)(x –x) = x(x – x) til x + x = x dividerer man på begge sider af lighedstegnet med (x – x). Nu bliver x + x = x, altså 2x = x.
Men x – x = 0, og 0 kan man ikke dividere med.
I tidernes morgen lærte du 12/3 = 4, og du lærte divisionsprøven, altså 4*3 = 12.
12/0 = ????, ja, hvad pokker skal man gange 0 med for at få 12????
Nu siger den kvikke læser: Nå ja, men 0/0 = 1, for 0*1 = 0, rigtigt, men jeg siger 0/0 = 1.000.000, rigtigt, for 0*1.000.000 = 0. Og dividerer man, så kan man altså kun få et facit!!
Hihi, det var morsomt, Rimkoger! Jeg kan slet ikke klare at se alle de ubekendte X'er, der minder mig om min skoletid - så jeg giver fortabt og kan ikke finde fejlen ;O)
SvarSletNæstnederste ligning er forkert:
SvarSletX + X er ikke lig X
kunne have stået enten
X + X = Y eller
X + X = 2
analogt er sidste ligning også forkert.
Kære Rimkoger
SvarSletUps – jeg er glad for, at jeg ikke udregner min økonomi, på anviste måde.
Jeg tænker på min gæld – bliver den så fordoblet efter dit regnestykke?
God formiddag Rimkoger - send det til talblind.dk (ha-ha).
SvarSlet