1421

18-07-2011

En sommerhilsen

Urtica dioica, nok bedre kendt som brændenælde har du helt sikkert haft ubehagelige oplevelser med. 
Her er min egen: Det var sommer, rigtig sommer, drønende varmt. Var det ikke sådan det altid var i de gode gamle dage?? Jeg var 10-11 år gammel og legede krig med kammeraterne. På et tidspunkt dukkede Nørrebisserne op, og vi tog flugten.... Jeg sprang ud over en skrænt og landede i et bed af meterhøje brændenælder, Jeg fortrød øjeblikkelig min påklædning --- Korte bukser og gummisko.

urtebogen.dk læste jeg om brændenælden som lægeurt. Bumseplagede unge mennesker skulle med fordel kunne drikke 1 L brændenældete om dagen, men det kommer til at gå ud over deres nattesøvn:
Unge i puberteten som er plaget af bumser (akne), kan med fordel drikke 1 liter brændenældete fordelt i løbet af dagen. Prøv at lave teen aftenen i forvejen og hæld den på vandflasker natten over i køleskabet. Så er den nem at tage med i skoletasken.

Bortset fra det synes jeg at brændenælden er smuk.
Jeg sender dig de bedste ønsker om,
at den sommer du så brændende ønsker dig
må gå i opfyldelse.



5 kommentarer:

  1. Det er i alt fald et smukt billede.

    SvarSlet
  2. Tak skal du have, og det samme til dig. Det bliver også sommer, når jeg skal holde ferie :-)
    Mon ikke vi er mange, der har mærket brændenælderne på egen krop! Jeg har i hvert fald også.

    SvarSlet
  3. hihi synd for de unge mennesker at skulle op om natten for at hælde på flasker...Min datter var som lille ekspert i at finde brændenælder og lægge sig i dem..God sommer til dig..;-D

    SvarSlet
  4. Rasmine - Enig, brændenælden er faktisk fantastisk smuk.

    Pia - Skynd dig at holde ferie :-)

    Rejen - Jeg er dybt chokeret ;-D

    SvarSlet
  5. Jeg har ændret min blog til, at kun inviterede kan læse den. Jeg vil meget gerne invitere dig, så hvis du stadig har lyst til at følge mig, vil du så ikke nok sende en mail på Marianne.helstrup@tdcadsl.dk
    Hilsen Marianne

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)