130

En jæger gik at jage
Den grimme Mads Krybskytte
havde just nedlagt sit bytte,
da policen kom og i ham slog klo.
Dommeren sagde: ”Fy slemme Mads,
i fængslet er der nu reserveret plads,
og endda i hele måneder to!”
Mads bønfaldt: ”Høje dommer, jeg lover at komme,
hvis bare jeg må vente til jagtsæsonen er omme!”

***

To bønder, Anders Børgesen og Børge Andersen, var naboer. Igennem generationer havde slægterne ladet deres kvæg græsse på et stort engareal. Hvem der ejede det var uklart, så da den unge Børgesen overtog gården efter farmand, hegnede han engen ind og erklærede, at Andersen havde at fjerne sit kvæg.
Striden endte i retten, og nu så det ikke for godt ud for Børgesen. Dagen før domfældelsen spurgte unge Børgesen sin sagfører: ”Tror du ikke, det var en god ide, at sende dommeren et par kornfede gæs? – ”Er du gal, bestikke en dommer, så er det stensikkert, at vi taber!”
Dagen efter: ”Thi kendes for ret: Jorden tilhører Børgesen!!!!!”
”Nå, Børgesen var det så ikke godt, at du ikke sendte dommeren de gæs??” spurgte hans sagfører.
”Det gjorde jeg da, men jeg satte Andersen på som afsender!!”

2 kommentarer:

  1. "men jeg satte Andersen på som afsender!!"
    Se, det var jo snedigt..

    SvarSlet
  2. margrethe - fidusen er senere blevet snuppet af kourrupte betjente, som i hvert fald i litteraturen planter masser af spor ....

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)