445


Pedersen og Poulsen og Pallesen og Piil
kørte en natlig tur i sidsnævntes nye autobil.
Da chafutten desværre tog en bette lur,
endte brat deres lille køretur.
Hurtigere end en missekat kun nå at bande,
kunne man se alle fire foran Paradiset lande!

Den vagthavende engel venligt kunne forklare
at vinger, de var altså en mangelvare.
Forresten var de som transportmiddel gammeldags og yt,
et køretøj til hver, efter fortjeneste, var spændende nyt!

Køretøjet var den himmelske løn.
Forud havde man foretaget et skøn
over sjælens afvigelser fra dydens smalle sti.
Havde man holdt de slemme syndefulde laster helt i hi,
ville man modtage privatchauffør med egen bar og limousine.
Fejltrinenes antal gjorde køretøjerne mindre og mindre fine.

Pedersens papirer var pletfri og oh så fine,
så han fik den føromtalte limousine.
Pallesen og Poulsen havde syndet en masse,
så de må nøjes med biler i den billige mellemprisklasse.

Piils synderegister var plet på plet,
så han fik tildelt en alderstegen astmatisk Opel Kadet.

Med både en hoven og selvglad mine,
lod Pedersen sig køre rundt i sin luksuslimousine.
Pludselig så han sin kone rundt med vilde englebasser føjte.
Hun for af sted på en enkelt lillebitte rulleskøjte!

6 kommentarer:

  1. Skal det forstås sådan, at reglerne holder op med at gælde på den anden side? Hvis ikke, burde ham Pedersen allerede have mistet limousinen, fordi den har gjort ham hoven ...

    SvarSlet
  2. Rasmine - Det gælder selvfølgelig begge veje, jeg har et sted den modsatte historie.

    SvarSlet
  3. He he - mine bedsteforaeldre havde en Opel Kadett - eller, som min far kaldte den: Open Ka'ett... :)

    SvarSlet
  4. Tina - Tak for grinet...

    SvarSlet
  5. Du sender mig lige lukt tilbage til barndommes herlige rim af Halfdan Rasmussen. Mem her har Pedersen og Poulsen og Pallesen og Piil lige fået en Rimkogerdrejning, hahaha ... :O)

    SvarSlet
  6. Madame - Halfdan var inspirationen, og drejningen kunne jeg ikke lade være med - tak for dit grin!

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)