1996 TÆT PÅ JUBILÆUM

14-07-2014



Jeg havde taget stålhesten for at poste nogle breve en sen nattetime i St. Merløse. Et opsøgende teater skulle besøge skolen. 

På det tidspunkt kunne jeg smykke mig med titlen - TEFOSKITØKO - Teaterformidler for skolerne i Tølløse Kommune - Brevene, som rummede plakater, brochurer og tidsplan, skulle sendes til skolerne. Målgruppen var denne gang mellemtrinet.
 
For så vidt muligt løb arrangementerne af stablen på min skole. Det var billigst for os. Jeg sørgede for højt belagt smørrebrød fra den lokale slagter til skuespillerne. Desværre var jeg som vært nød til pænt og artigt at vente med at tage til sidst.... Traktementet var yderst populært, mere end en gang hørte jeg, når en teatergruppe blev kontaktet: "St. Merløse Centralskole, jamen er det ikke der, hvor man får lækkert smørrebrød?" Her skal nævnes: De besøgende skoler betalte for transporten - og det var ikke fodsport... og kostede meget mere end forplejningen.

En enkelt gang blev jeg meget populær på lærerværelset. En skuespiller var blevet syg et par dage i forvejen, og alle troede, at en anden havde meldt afbud... Så der stod jeg med en flok børn og to bakker smørrebrød. 
Børnene tog det pænt og blev sendt hjem. Kollegerne tog det også pænt, da jeg trådte ind på lærerværelse og spurgte: "Er der nogen,  der har lyst til et stykke smørrebrød? Selvfølgelig havde jeg i forvejen sikret mig mine to favoritter.
Tilbage til starten. Jeg postede brevene og hørte Roskilde Festival HØJ musik fra et nærliggende villakvarter. Jeg endte i en meget våd og meget løssluppen fest. Et par dage senere hørte jeg om en episode, som inspirerede mig  til nedenstående:


Og det var ud på festens matte små nattetimer.
Fra middagen stod opvasken i køkkenet i tætte stimer.
Værten gloede på bjergene og udstødte mange dybe suk,
men så løste han problemet med et huk.
Opvasken blev proppet i vaskemaskinen ind.
Vendte tilbage til festen med fred i sind  og smil på kind.
Men ak den efterfølgende dag var hans frue i masken stram!
Jeg forstår det ikke, lille mor, jeg valgte da skåneprogram!”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)