207

Hun var en uerfaren nybagt mor,
som havde til sin glæde stor
født en dejlig velskabt knægt.
Tid til bleskift fandt hun ud af ved hjælp af en vægt.
På blepakken stod at læse op til kilo ti,
så ungen manglede at bummelumme* endnu ni,
før bleen til udskiftning den var fyldt op!

*bummelumme =synonym for det lægelige defækere =
synonym for det neutrale have afføring =
synonym for det folkelige/vulgære skide.


Mere om lort….
I 1695 var jeg den spanske sennepsfabrikant og adelsmand Don Ranudo del Mentiroso* truet af fallit. Min sennep var ganske enkelt for dyr og for dårlig, så mine konkurrenter havde efterhånden overtaget hele min markedsandel.
En sen nattetime den 13. januar påkaldte jeg i min dybe nød djævelen. Satan selv indfandt sig beredvilligt: Jo, han ville meget gerne hjælpe, blot skulle han have min sjæl, medmindre jeg kunne stille ham en opgave, som han ikke kunne klare.
Jeg sagde med det samme ja. Satan satte sig på kanten af sennepskarret og sked, deraf senneppens navn Mierda Del Diabolo, altså Djævlens Lort. Senneppen var perfekt, alle var vilde med den, og jeg blev uhyre velhavende.
En dag i midnatstimen kom Satan og krævede min sjæl, hvis ikke ….. Jeg var naturligvis rædselsslagen, hvad skulle jeg dog finde på. I min dybe angst slog jeg en kæmpeprut og lyste op i et stort smil. ”Hørte du, den prut jeg slog?” spurgte jeg. ”Ja, selvfølgelig!” hvæsede Den Onde. ”Fang den!” bad jeg ham om. Satan for af sted, men endnu har han ikke haft heldet med sig, og glad er jeg.

*Mentiroso,
klik her for at få en oversættelse




Naturligvis kan du bede Fanden om at hjælpe dig hvis du vil have en superduper sennep, men hvis du ikke tør, må du hellere få opskriften her:
Lad mig med det samme sige det er en sennep for barske mandfolk m/k med pigdæk på tungen, som ej kan få det stærkt nok, men den smager altså bare hammer godt.

Værsgo’:
1 glas sennep (gerne Dijon evt. fra Netto) – 3 spsk fiskesennepsmel – 3 spsk honning – 4 spsk rødvinseddike (eller anden eddike) – 1-2 tss stødt chilipeber

1. Smelt honningen i et vandbad.
2. Rør eddike, fiskesennepsmel og chili sammen med honningen.
3. Bland derefter senneppen i.

Stil den i køleskab. Den bliver bedst efter at have slappet af i en uge. Holdbarheden er fin, da både eddike og sennep i sig selv er konserverende.

Hvis du laver den, hører jeg meget gerne din mening-

6 kommentarer:

  1. Jeg får åndenød af den historie!

    Fanden må jo være et rart menneske (en falden engel?) siden han kan defækere noget, som hæderlige Spaniere synes godt om. Men det er jo bare en barsk joke, som viser lidt om at katolikkerne ikke tager trusler om synd og djævel så højtideligt.

    Tak for opskriften, jeg foretrækker en Dijon-sennep af den mildere type.

    SvarSlet
  2. Herligt rim, der virkelig danner billeder i den indre biograf. Uf.

    SvarSlet
  3. donald - tak for dine underfundige betragtninger, fint, at jeg kan have min private sennep i fred.

    fru green - da jeg fik inspirationen, cyklede jeg forbi en svinefarm...

    SvarSlet
  4. Hmmm.... nå - altså, nånå. Jeg tror nu nok jeg vil betakke mig for at skulle skifte en ble med 10 kg bummelum - adwr! De er slemme nok, selvom de kun er på 10 g ;o)

    SvarSlet
  5. Sennepen skal forsøges, når vi skal til at have brunkål og flæsk/medister*bummelum*":-D

    Gode kraftige sager til kolde dage...

    SvarSlet
  6. mahalo - jeg venter spændt på at høre om sennepen er bummelum..

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)