578

Klik på billedet for at forstørre

Petunia er nu i ”ABC i ord og bilder” kommet til bogstavet Q. Den Danske Retskrivningsordbog har 14 forslag, men ikke noget, som jeg kunne bruge.
I jagten på Q, løb tankerne tilbage til tiden med latinundervisning i Folkeskolen. Her var masser af ord med Q.

Tankerne løb frem i tiden og standsede ved den polske forfatter Henryk Sienkiewcz's roman ”Quo vadis, domine?”(Hvor går du hen, Herre?), som jeg lånte på biblioteket efter at have set filmen. Da jeg på de tider var meget religiøs, gjorde film & roman et dybt indtryk på mig. Tankernes odysse strejfede frem og tilbage i tiden i jagten på Q. Pludselig kom inspirationen: Quo vadis, tempus (Hvor går du hen, tid?)


PS Mangler du ideer, så skriv q til din google. Straks får du 2.200.000.000 forslag, så hvad beklager du dig for?

32 kommentarer:

  1. Ja der finner man nok mange q ord, i latinen, det var lurt : )

    SvarSlet
  2. Quo vadis, selvfølgelig. Husker du filmen?

    SvarSlet
  3. det finnes nok endel flere Q-ord på latin en norsk og dansk :D
    Super løsning :D

    SvarSlet
  4. Da min datter var 6 år og lige havde lært at stave, skrive og læse en lille smule, legede vi 'Skibet er ladet med...' og jeg gav hende selvfølgelig kun bogstaver, jeg regnede med, at hun kunne give et bud på.
    Jeg fornemmede dog godt nok, at hun sad og dirrede lidt, og det kom da også ud:
    "Altså MOR, hvornår siger du Q?"
    Jeg tænkte, at det var da godt nok pokkers, men ja ja da...
    "Charlotte... Skibet er ladet med... Q!"
    Svaret kom prompte (men det havde jo også ligget på lur i mindst 10 minutter): "KUKUR"

    SvarSlet
  5. Tror jeg må ønske meg en latisnk ordbok til neste års abc! ;)

    SvarSlet
  6. Veldig bra....
    Var ikke lett denne uken nei...
    =)

    SvarSlet
  7. Flott løsning på q. Ha ei fin helg.

    SvarSlet
  8. Smart å ta i bruk latin!

    SvarSlet
  9. Et vakkert og dypt dikt! :) Og et intelligent dikt. Ja, hvor går tiden? Også etter at den er gått..?
    Jeg tenkte også på latinsk Q, en fugl.. Men det ble noe helt annet..
    God helg! :)

    SvarSlet
  10. Flott løsning som vanlig!

    SvarSlet
  11. Fin løsning på Q- en vanskelig sak, men noen får mer ut av den enn andre. God helg fra Margit.

    SvarSlet
  12. Greit å skue til andre språk når man kommer borti de vanskelige i vårt eget.

    Ønsker deg en fin helg

    SvarSlet
  13. Det var meget smukt at læse, kære Rimkoger!
    Tænk at du kunne finde på noget med Q :-)

    SvarSlet
  14. Latisk var lurt...flott løsning på oppgaven,imponert over hva alle kommer fram til på denne bokstaven ;o)

    SvarSlet
  15. Tiden går ikke min venn - den kommer;)
    Men et flott valg for Q var det!
    Du er hjertelig velkommen til å delta på min Q denne uken:)

    SvarSlet
  16. Status Quo är ett annat uttryck som dök upp när jag läste ditt inlägg. Men google kan vi gott låta bli tycker jag!!

    SvarSlet
  17. Flot løsning, Rimkoger. Vanen tro god til at lure den af og komme med godt bud. :-)

    SvarSlet
  18. Kreativt tänkt och vänt :) Bilden är vacker i sin blåton och tidlöshet.
    Jag är själv mer vän med tiden nu än jag var tidigare :)

    SvarSlet
  19. Hvis der virkelig er 2.2 mio. forslag på google så er der ingen undskyldninger for ikke at lave denne uges ABC :P
    God week-end :-)

    SvarSlet
  20. Ja, det er nok mange språk som bruker den bokstaven mer enn oss i nord, det er helt sikkert! Men virkelig flott innlegg, som vanlig!! Og, fant du svaret på hvor tiden ble av?? Hehe!

    Ha en strålende helg!

    SvarSlet
  21. Min kjære blog-vend, dette var en meget klog løsning, for at sige det på en beskeden måde.

    I Norge har vi dog færre ord end i Danmark der begynder med Q.
    I min 100.000 engelsk - norsk ordbog er der kun 3 på norsk.

    Og det ene er en skam for Norge.

    SvarSlet
  22. Ja, hvor går tiden hen? Det er viktig å nyte tiden mens man har den. Et flott valg for dagens lille ord og bilde lek.

    SvarSlet
  23. Som alltidt: Kreativ løysning:0)

    SvarSlet
  24. Åh.. dine forslag er så morsomme. Selvfølgelig er det noen Q-er i det lainske språk......ha en flott helg!

    SvarSlet
  25. Du skuffer meg aldri!!
    Man kan virkelig lure på hvor tiden blir av... og hvor den kommer fra.
    En ting er i hvert fall sikkert, og det er at jeg benytter den så godt jeg kan mens den er her. ;)

    SvarSlet
  26. Kære Allesammen
    Mange tak for alle jeres dejlige kommentarer!
    God uge.

    SvarSlet
  27. Næmmen - det var en fin fin løsning :-) Fortreffelig.

    Jeg kunne valgt latinklassen på gymnaset, men lot det være. Synd, for litt latin hadde vært fint å kunne.
    Jeg har ikke lest Quo vadis, og boken er vel vanskelig å få tak i. Mulig jeg må gå innom et antikvariat i sommer.

    SvarSlet
  28. Q for tittelen på en bok. Det tenkte jeg ikke på.
    Q'en var en vanskelig bokstav synes jeg, men jeg henger da med enda på Petunias ordlek. God sommer til deg :-)

    SvarSlet
  29. ØV - jeg troede lige, at jeg havde været så "smart" :) at tage quo vadis? - og så havde du valgt det samme. To sjæle o.s.v. - men jeg må sige godt valgt. :)

    SvarSlet

Kære gæst
Hvis du ikke har nogen blog og vil skrive en hilsen,
gør du følgende:
1. Skriv først din hilsen og underskriv med dit navn.
2. Klik på feltet Kommenter som.
3. Vælg herefter Anonym.
4. Klik på Send kommentar.

Og så siger jeg tak mange 1000 gange :-)